کلاس پنجم من
برای شاگردان خوبم در کلاس پنجم 3 سعادت 
قالب وبلاگ

مطالب زیر از وب آقای علایی ( جشنواره جابربن حیان (پروژه های علمی دانش آموزی)) گرفته شده است که  لینک آن را می بینید :

 

ویژگی های تابلوی نمایش پروژه علمی

برای نمایشگاه پروژه علمی لازم است یک تابلوی نمایش بسازید .هدف از ساخت تابلوی نمایش این است که خلاصه ای از کارتان را به شیوه ای چشمگیر با دیگران درمیان بگذارید . یک تابلو نمایش استاندارد دارای سه دیواره است و در حالت گشوده حداکثر cm120 طول و cm90 ارتفاع دارد .
اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید . بسته به نوع پروژه ای که انجام داده اید نوشته های روی تابلو را آماده کنید و آنها را طوری روی تابلو بچسبانید که مستمعین بتوانند به سرعت و همزمان با توضیحات شما مسیر کارتان را از بالا به پایین و از راست به چپ دنبال کنند .
حداقل از قلم 16 برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید که از فاصلۀ چند قدمی به آسانی خوانده شوند . خوب است که برای زیرنویس عکسها و جدول ها از قلم کوچکتر استفاده کنید .
عنوان باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد. عنوانی انتخاب کنید که کار شما را به درستی توصیف کند و در عین حال توجه افراد را به خود جلب کند.
یک تصویر هزار کلمه حرف می زند ! از عکس ها برای توضیح روند کار و از نمودارها برای نمایش نتایج استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که متن نوشته هایتان را روی عکس ها یا تصاویر نیندازید . چرا که این کار باعث می شود خواندن نوشته ها دشوار شود .

 

مواد و فنون ساخت تابلوی نمایش

یک تابلو نمایشِ استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد . تابلوی نمایش می تواند سفید ، سیاه یا رنگی باشد . جنس آن هم می تواند از مقوای محکم یا کارتن پلاست یا چوب و امثال این ها باشد که به سهولت از بازار قابل تهیه است . می توانید تابلو را از یک کارتن بزرگ و محکم مثل کارتن یخچال بسازید تا برای شما مجانی تمام شود !
اطلاعاتی را که قرار است روی تابلوی نمایش بچسبانید ، روی کاغذ سفید بنویسید یا چاپ کنید . قبل از چسباندن هر ورقه روی تابلوی نمایش از غلط گیری آن مطمئن شوید . چسب های مایع برای چسباندن ورقه های کاغذ به تابلوی نمایش کارایی خوبی دارند . برای مواردی مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است ، می توانید از چسب های نواری دو طرفه ( دو طرف آن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید .

@نکته:به جای استفاده ازکاغذ های معمولی از کاغذهای مقوایی 65گرمی و یا110گرمی استفاده کنید ، چون موقع چسباندن به تابلوی نمایش کمتر چین و چروک می خورند . کاغذهای مات بر کاغذهای برّاق مزیت دارند چون کاغذهای براق باعث انعکاس نور و برق زدن تابلوی نمایش می شوند و خواندن مطالب آن را دشوار می کنند . برای برجسته کردن و جذاب شدن نوشته های تابلوی نمایش می توانید از کاغذ رنگی استفاده کنید . شیوۀ مرسوم در این زمینه این است که نوشته را ابتدا روی کاغذ سفید پرینت می کنند و سپس آن را روی کاغذ رنگی می چسبانند(مقداری از کاغذ رنگی به عنوان حاشیه بیرون می ماند )

 

 

 

تابلوی نمایش جمع آوری

(مناسب پایه های اول تا سوم ابتدایی)

*طرح طبقه بندی:یعنی طبقه بندی شما براساس خصوصیات فیزیکی(رنگ -وزن-شکل)و نوع گونه یا محل کشف.توجه کنید که حداقل دو نمونه برای هر دسته فراهم نمایید.

*شما می توانید مجموعه خود را روی تابلوی نمایش بچسبانید یا آن را روی میز قرار دهید.

 

 

 

 

تابلوی نمایش ((نمایش علمی))

تحقیق-مدل -نمایش

*شرح نمایش علمی:در این قسمت در مورد موضوع خود و اینکه پروژه مدل یا نمایش ویا تحقیق شما قصد دارد چه چیزی را نشان دهد توضیح دهید.

*نتیجه گیری:آنچه از پروژه خود آموخته اید و همچنین مواردی که به واسطه پروژه شما بهبود یافته اند توصیف کنید.

 

تابلوی نمایش پروژه آزمایش

*مسئله:سئوالی است که آزمایش شما سعی دارد به آن پاسخ دهد.

*تحقیق زمینه ای:اطلاعات بدست آمده دانش آموز از کتاب ها و وب سایت ها ویا مقالات مختلف که در قالب چند بند یاپاراگراف سازماندهی می شود.

*تعاریف:

الف). در این بخش هر لغت مهمی که در مسئله به کار برده شده و ممکن است برای دانش آموز یا دیگران نا آشنا و جدید باشد تعریف وبیان می گردد.

ب).متغییرهای مستقل-وابسته و کنترل شده نیز در بخش تعاریف قرار می گیرد.

*فرضیه:حدس هوشمندانه دانش آموز براساس اطلاعات جمع آوری شده است و اعلام می کند که در نتیجه تغییراتی که دانش آموز در جریان آزمایش اعمال می کند چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

*فهرست مواد:تمام موادی که در جریان آزمایش مورد نیاز است در این بخش قید می گردد.

*روش کار:یک دستورالعمل گام به گام برای اجرای آزمایش محسوب می شود که با تعیین گروه کنترل و گروه متغیر آغاز می شود.گروه کنترل گروهی است که در جریان آزمایش هیچ تغییری بر روی آن اعمال نمی گردد.در این بخش شیوه آزمایش توسط دانش آموز نیز قید خواهد شد.

*نتایج:در این قسمت آنچه در آزمایش ها رخ داده ثبت و سازماندهی می شود و توسط نمودار وجدول نشان داده می شود.لازم به توضیح است که هر آزمایش باید حداقل 3 بار تکرار گردد تا نتایج آن قابل قبول تلقی شود.

*نتیجه گیری:بخشی است که نشان می دهد نتایج آزمایش فرضیه دانش آموز را تایید می کند یا نه.

*تصاویر وعکس ها:تمام عکس هایی که در جریان آزمایشات گرفته شده در این بخش قرار گیرد.لازم است نام عکاس در کنار عکس ها نوشته شود.

 

 برگرفته از وبلاگ آقای علایی

 

 


موضوعات مرتبط: طرح جابر
[ پنجشنبه بیست و پنجم آبان 1391 ] [ 2:24 ] [ معلم ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

هیچ‌گاه نجابت و تواضع دیگران را به حساب حماقت‌شان نگذار

*********************
یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد
نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد
خطی ننویسم که آزار دهد کسی را
که تنها دل من ؛ دل نیست...

*******************
یادش بخیر وقتی سر کلاس حوصله درس رو نداشتیم، الکی مداد رو بهانه میکردیم بلند میشدیم میرفتیم گوشه کلاس دم سطل آشغال که بتراشیم!!!

********************
باران رحمت خدا هميشه مي بارد...
تقصير ماست كه كاسه هايمان را برعكس گرفته ايم !!!

********************
اگرنمی توانی بلوطی بر فراز تپه ای باشی
بوته ای در دامنه ای باش
ولی بهترین بوته ای باش كه در كناره راه می روید
(( اگر نمی توانی درخت باشی ،بوته باش ))

اگر نمی توانی بوته ای باشی، علف كوچكی باش
و چشم انداز كنار شاهراهی را شادمانه تر كن
اگر نمی توانی نهنگ باشی، فقط یك ماهی كوچك باش
-ولی بازیگوش ترین ماهی دریاچه!

همه ی ما را كه ناخدا نمی كنند، ملوان هم می توان بود
در این دنیا برای همه ی ما كاری هست
كارهای بزرگ و كارهای كمی كوچكتر
و آنچه كه وظیفه ی ماست ، چندان دور از دسترس نیست

اگرنمی توانی شاهراه باشی ، كوره راه باش
اگر نمی توانی خورشید باشی، ستاره باش
با بردن و باختن اندازه ات نمی گیرند
هر آنچه كه هستی، بهترینش باش!

*********************
خاطرات كودكي زيباترند
يادگاران كهن مانا ترند
درس‌هاي سال اول ساده بود
آب را بابا به سارا داده بود

درس پند آموز روباه وکلاغ
روبه مكارو دزد دشت وباغ

روز مهماني كوكب خانم است
سفره پر از بوي نان گندم است

كاكلي گنجشككي با هوش بود
فيل ناداني برايش موش بود

با وجود سوز وسرماي شديد
ريز علي پيراهن از تن ميدريد

تا درون نيمكت جا ميشديم
ما پرازتصميم كبري ميشديم

پاك كن هايي زپاكي داشتيم
يك تراش سرخ لاكي داشتيم

كيفمان چفتي به رنگ زرد داشت
دوشمان از حلقه هايش درد داشت
گرمي دستان ما از آه بود
برگ دفترها به رنگ كاه بود

مانده در گوشم صدايي چون تگرگ
خش خش جاروي با پا روي برگ
همكلاسي‌هاي من يادم كنيد
بازهم در كوچه فريادم كنيد

همكلاسي‌هاي درد و رنج و كار
بچه‌هاي جامه‌هاي وصله‌دار
بچه‌هاي دكه خوراك سرد
كودكان كوچه اما مرد مرد
كاش هرگز زنگ تفريحي نبود
جمع بودن بود و تفريقي نبود
كاش مي‌شد باز كوچك مي‌شديم
لا اقل يك روز كودك مي‌شديم

ياد آن آموزگار ساده پوش
ياد آن گچ‌ها كه بودش روي دوش
اي معلم ياد و هم نامت بخير
ياد درس آب و بابايت بخير

اي دبستاني‌ترين احساس من
بازگرد اين مشق‌ها را خط بزن





امکانات وب